Leren met de KNNV

De KNNV wil de krachten, kennis en ervaring van de KNNV-leden bundelen en gebruiken om de vereniging beter zichtbaar te maken. Bij het professionele werkveld, maar ook bij mensen die nog niet van de KNNV gehoord hebben. Overdracht van kennis is een van de manieren om nog meer mensen enthousiast te maken voor de natuur én voor de vereniging.

Tekst Paul van Bodengraven & Marijke van Woerkom

De coronapandemie heeft veel ellende veroorzaakt. Maar gelukkig is er ook een aantal positieve zaken uit voortgekomen. Zo heeft online vergaderen en leren noodgedwongen een flinke impuls gekregen. Voor de een soms een kwelling, voor de ander juist gemakkelijk; dat ligt voor iedereen anders. Maar duidelijk is wel dat we allemaal behoorlijk veel onlinevaardigheden hebben bijgeleerd. Online leren zal wel blijven zijn, ook als de pandemie achter de rug is.
Hieronder vind je een greep uit de cursussen die het afgelopen jaar (of al eerder) online zijn aangeboden. Leuk om anderen op te attenderen, misschien interessant om ook op jouw afdeling mee aan de slag te gaan? Laat je inspireren en zoek contact met afdelingen die al ervaringen hebben opgedaan met het aanbieden van deze cursussen.

1. Cursus Veldbiologie

De tiendelige onlinecursus Veldbiologie is ontwikkeld door SoortenNL, een samenwerkingsverband van diverse natuurorganisaties, waaronder de KNNV. Diverse experts leren je in tien virtuele excursies alles over de meest boeiende en bijzondere planten en dieren van Nederland. Per soortgroep is er aandacht voor hoe je ze kunt herkennen, waar je ze kunt vinden, waar je er meer over te weten kunt komen, op welke manieren je er zelf onderzoek naar kunt doen en hoe je ze kunt beschermen. Er zijn lessen over onder andere reptielen en amfibieën, bomen en planten, insecten, landzoogdieren, paddenstoelen, vogels en strand- en zeedieren.
Er is heel veel belangstelling, inmiddels hebben zich maar liefst 1.400 deelnemers aangemeld. Sommige afdelingen, zoals KNNV Den Haag, zijn van plan deze cursus met eigen experts te geven.
> soortennl.nl/cursus-veldbiologie

2. Cursus Teleflora

KNNV-afdeling Natuurlijk Delfland geeft sinds een aantal jaar de cursus Teleflora, met deelnemers door het hele land. Deze cursus is bedoeld om beginnende floristen op weg te helpen bij het determineren van inheemse planten en om ze te leren kijken, voelen en proeven.
Het lesmateriaal bestaat uit 26 lessen, 26 keer minimaal vier puzzels over het lesmateriaal en 18 monologen met achtergrondinformatie die verspreid door de cursus worden aangeboden. Er is huiswerk dat met het lesmateriaal kan worden gemaakt en waarvoor zij naar buiten moeten.
De hele cursus wordt nu via internet verzorgd. De deelnemers kunnen corresponderen met de docent en aan het einde van de week worden de antwoorden op de puzzels en andere belangrijke zaken aan de deelnemers verstuurd.
> delfland.knnv.nl/teleflora-starters/

3. Cursus Wilde planten

De cursus Wilde planten is ontwikkeld samen met IVN. De kennis en expertise van verschillende KNNV- en IVN-afdelingen zijn gebundeld in cursusmateriaal dat door alle KNNV-afdelingen gebruikt kan worden om de cursus van vier bijeenkomsten te geven. Het materiaal bestaat uit een docentenhandleiding, powerpointpresentaties, opdrachten en een reader voor de cursisten.
Het materiaal is op te vragen op zowel het KNNV-bureau als bij het cursushuis van IVN.
Hanneke Waller van KNNV Amsterdam heeft een minicursus Wilde planten ontwikkeld en heeft deze beschikbaar gesteld voor alle afdelingen.
Ook KNNV-afdeling Breda organiseert een wildeplantencursus, grotendeels online.
> breda.knnv.nl/plantencursus-in-2021/

4. Minicursus vlinders, vogels en paddenstoelen

Frans van Bussel (KNNV-afdeling Zeist-Heuvelrug-Kromme Rijn) heeft voor alle KNNV-afdelingen zijn minicursussen over vogels en vlinders beschikbaar gesteld. De cursus bestaat uit één cursusavond, powerpoint met docentenhandleiding en opdrachten voor deelnemers en een excursie.
Samen met de Nederlandse Mycologische Vereniging is de (mini)cursus paddenstoelen ontwikkeld.
Het cursusmateriaal van de minicursus vogels, vlinders, paddenstoelen en wilde planten is beschikbaar via het intranet van de KNNV of op te vragen bij het KNNV-bureau.
> bureau@knnv.nl

5. Workshop: Een levende tuin maak je zelf

Voor beginnende tuiniers is de workshop Een levende tuin maak je zelf ontwikkeld door KNNV, IVN en Vogelbescherming Nederland. Iedereen kan meedoen! De deelnemers leren in deze korte inspirerende en interactieve workshop hun tuin natuurlijker en diervriendelijker te maken. Na de workshop hebben de deelnemers praktische handvaten om daadwerkelijk aan de slag te gaan met het vergroenen van hun tuin.
> knnv.nl/workshop-een-levende-tuin-maak-je-zelf/

6. E-learning platform Leer je Groen!

Op het platform (website) Leer je Groen! vind je actuele kennis voor vrijwilligers en medewerkers van natuurorganisaties. De e-learning-modules bestaan uit afwisselende vragen en veel beeld. Je kunt ze zelfstandig doorlopen. In ongeveer een halfuur leer je de belangrijkste basiskennis over een onderwerp. Kortom, laagdrempelig en toegankelijk leren.
Leer je Groen! is er voor álle groene vrijwilligers. Het gaat er niet om bij welke organisatie je vrijwilliger bent, maar om wat voor vrijwilligerswerk je doet.
Vraag de secretaris van je afdeling hoe je je kan aanmelden bij Leer je Groen!
leerjegroen.nl

Doe, denk en praat mee!

Hebben jullie als afdeling ook een mooi en aansprekend cursusaanbod en wil je dat delen met andere KNNV-afdelingen? Deel je ervaringen en cursusmateriaal zodat andere afdelingen daar gebruik van kunnen maken. Laat het ons weten via bureau@knnv.nl.

Wil je meedenken en -doen over hoe we het cursusaanbod binnen de KNNV verder kunnen verbeteren en uitrollen? Meld je dan aan voor de werkgroep die hiermee aan de slag gaat, via strategie@knnv.nl.

Foto Photodiem/shutterstock