Praktijkgids Fossielen

Anne Schulp | Noordboek | 151 blz. | € 24,90 | ISBN 9789056156688

Anne Schulp, een van ’s lands meest ervaren paleontologen, geeft het antwoord op vele vragen, zoals: Waar kan ik fossielen vinden? Hoe kan ik ze determineren en goed bewaren? Mag ik overal fossielen zoeken? Bij welke verenigingen kan ik me aansluiten en hulp krijgen? Hoe prepareer en bewaar ik ze? Welke literatuur bestaat erover? Waar kan ik in Nederland fossielen zoeken? Anne geeft uitvoerige en heldere antwoorden. Vooral je aansluiten bij een vereniging is een aanrader (hij noemt er diverse); hier ontmoet je de mensen die je verder kunnen en willen helpen. Zelf kan ik dit alleen maar beamen: via de Nederlandse Jeugdbond Natuurstudie, KNNV, Strand- werkgemeenschap en de Nederlandse Geologische Vereniging heb ik veel goede contacten gekregen. Dr. Roding, directeur van het Natuurmuseum in Enschede, hielp mij en liet mij als tiener vrij in de museumbibliotheek struinen.
Sommige fossielvindplaatsen zijn beschermd, ga daar niet stiekem toch zoeken. Kijk ook uit bij het kopen van fossielen; er bestaat een verbazingwekkende hoeveelheid vervalsingen! Uit Marokko komen bijvoorbeeld kleine stukjes originele trilobiet (uitgestorven geleedpotigen) met fantastische versieringen of afgietsels die in echte steen gemonteerd zijn. Dit boek is van harte aanbevolen – en niet alleen voor beginners. (GC)